-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48148 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مفهوم كلمة غُزّيَ در آية 156 سوره آلعمران چيست؟

1. غُزّيَ از ريشه غزو به معناي خروج از محلي به منظور جنگيدن با دشمن است.( مفردات الفاظ قرآن،راغباصفهاني، ص،دارالكتبالعلميه. ) غُزّي جمع غازٍ (اسم فاعل از غزيَ يَغْزُ و به معناي خارج شونده به منظور جنگ) ميباشد.( تفسيرالميزان،علامهطباطبايي(ره)،ج،ص،مؤسسه اعلمي. )

2. اين آيه مانند آيات پيش از آن، دربارة جنگ اُحُد است. جنگي كه پس از پيروزي، به دليل سُستي و نافرماني مسلمانان، براي آنان شكست را به دنبال داشت ; همانها كه به عنوان تيرانداز، سنگر خود را در كوه عينين رها كرده، به دنبال دنيا و غنايم دويدند. به تصريح آيات پيش، خداوند همة اين نافرمانيها را بخشيد، در حالي كه سزاوار مجازات بودند; البتّه به خاطر شكست و به جهت از دستدادن جمعي از افسران و سربازان شجاع خود، اندوه به سوي آنان روي آورد; آنگاه، با وجود اين آرامش خاطري كه خداوند به فضل خود به آنان عطا فرمود، ولي به دليل رسوبات افكار جاهلي كه در ذهن برخي از آنان بود، آنان را وسوسه مينمود و از روي ترديد، شبهه و پرسشهايي را مطرح ميكردند، مانند اين كه آيا با اين وضع دلخراش كه برايمان پيش آمده، ممكن است دوباره پيروزي نصيب ما شود; سپس زمينه براي بهره برداري منافقان از اين وسوسههاي جاهلي آماده شده، و سمپاشي را آغاز كردند. آيه شريفهاي كه مورد پرسش قرار گرفته، به منظور خنثيسازي اينگونه از فعاليتهاي تخريبي منافقان و هشدار به مسلمانان است ; از اين رو، نخست به افراد با ايمان خطاب كرده و ميفرمايد:شما همانند كافران نباشيد كه هنگامي كه برادرانشان به مسافرتي ميروند، يا در صف مجاهدان قرار ميگيرند(غُزّي) و كشته ميشوند ميگويند:افسوس! اگر نزد ما بودند، نميمردند و كشته نميشدند.( تفسيرنمونه،آيتاللهمكارمشيرازيو ديگران، ج 3، ص 137،دارالكتب الاسلاميه.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.